De beste iPad-tastaturene på testbenken

7. juli 2011

Skrive på iPad, Test

Jeg har nylig mottatt Logitech Zagg «alt-i-ett» tastatur for iPad, og jeg har testet det mot Apples to eksterne tastaturer. Alle tre tastaturene har sine fordeler og ulemper, men to av de utmerker seg ganske raskt. Det tredje er gunstig for skoler. Jeg har gjort mine forundersøkelser og er svært fornøyd med å teste nettopp disse tre mot hverandre. Dette er «Kremen av iskrem», hvis du lurte. Alle som produserer mye tekst på iPad vet hva det betyr å ha et godt tastatur tilgjengelig.

Logitech Zagg

Logitech har videreutviklet løsningen fra første Zagg- versjon, borte er den lett brekkbare støttebrikken i tynn plast. Løsningen er fremdeles svært kompakt og jeg er imponert over arsenalet av hurtigtaster. De har prioritert å få med _mange_ taster. I begynnelsen sitter jeg og ergrer meg over at tastene ikke er større. Hadde de hatt færre taster totalt kunne størrelsen på tastene vært – større. Etter å ha skrevet 5 minutter går det lettere. Jeg opplever at jeg skriver en god del raskere enn på det virtuelle tastaturet. Alt i alt synes jeg tastaturet er godt å skrive på. Lokket er i aluminium, ellers går det i plast for å spare vekt. Oppkoblingen over Bluetooth går raskt og smertefritt. Jeg må skrive inn en fire-sifret kode første gang, deretter er det tut og kjør.

Først får jeg netbook følelsen. Så setter jeg iPad på høykant og da får jeg mye mer informasjon på skjermen. Det blir mer som en laptop opplevelse. Samme hvilken vei jeg bruker iPad er løsningen stødig og solid på et bord. I fanget kan det bli litt vinglete med iPad på høykant. Lokket sitter godt når jeg pakker sammen og bærer det med meg. De har laget en smart polstring som både beskytter og «limer» enhetene sammen. Jeg synes Logitech har gjort rimelig fornuftige kompromisser, det er blitt en anvendelig, fullblods, mobil løsning. Prisen er kr 899,- inkl MVA.

Gevinstene:

  • En god og stilig tastaturløsning som beskytter godt
  • Mange hurtigtaster som låsing, søk, skrivebord, virtuelt-tastatur, klippe, kopiere og lim inn, lydtaster, bildeframvisning
  • Du kan fritt velge mellom liggende eller stående posisjon for iPad’en.
  • Oppladbart batteri
  • Alt-i-ett, lett å ha med seg!

Ulempene:

  • Ikke samme kvalitetsfølelse som Apples tastaturer.
  • Størrelsen må du venne deg til. Touch blir vanskelig og du må kikke mye ned i starten.
  • Savner lys på capslock.

Apple wireless keyboard

Kvalitetsfølelsen er umiddelbar. Dette er genuin Apple design og byggekvalitet, skikkelig godt å skrive på med fullskala størrelse på tastene. Som du ser på bildet er det betydelig forskjell i størrelsen på tastene. Tastaturet er det samme som følger standard med iMac. Det fungerer på tvers av hele Mac reportoaret og hele iOS reportoaret. Å skrive mot iPhone og iPod touch fungerer også strålende. Jeg liker at det er litt vinkel når det ligger på bordet eller i fanget. Det er ikke det billigste tastaturet å få tak i, men det varer lenge. Jeg elsker å skrive med dette tastaturet! Prisen er kr 599,- inkl MVA. Obligatorisk er oversikten over snarveier på tastaturet hos RIKT.

Gevinstene:

  • God ergonomi
  • Full størrelse på tastene
  • Lys i Capslock
  • Solid byggekvalitet, tåler å være med på veien
  • Stor fleksibiltet i forhold til plassering
  • Passer til alt av OSX og iOS produkter

Ulempene:

  • Tar ekstra plass i bagasjen
  • Følger ikke med oppladbare batterier
  • Litt færre hurtigtaster mot iPad enn Logitech sin løsning

Apple iPad Keyboard dock

Kvalitetsfølelsen og utførelsen er lik som den ovenfor. Denne løsningen fungerer imidlertid bare om du har iPad i dock’en. Det er ingen trådløs tilkoblingsmulighet og det gjør det superenkelt for brukeren. Når du setter iPad fysisk i docken er du koblet opp. Dermed er den også mindre fleksibel. Den tar større plass og den veier betydelig mer enn Apple wireless keyboard for de som er på reisefot.

iPad’en blir stående på høykant når den står i docken. Det gir mye informasjon på skjermen og er en fordel i gitte situasjoner. Dockingen gir mulighet for lading men krever ikke tilkobling mot strømadapteret. Mitt inntrykk er at tastaturet trekker ganske lite strøm fra iPad. Batteriet tømmes litt raskere ved tilkobling men det er ikke mer enn man må forvente. Prisen er kr 549,- inkl MVA. For skoler som satser på iPad kan det være en god ide å ha noen slike på huset. For oss som er en del ute av kontoret og må være mobile er det nok ikke beste løsning. Også her er oversikten fra RIKT over  snarveier obligatorisk, ref ovenfor.

Gevinstene:

  • Full størrelse tastatur
  • Lys i Capslock
  • Lynrask, problemfri oppkobling
  • Solid byggekvalitet, varer lenge
  • Skjuler kabler bak dock’en, både lyd og strøm
  • Ingen batterier som må byttes (gevinst for skoler)

Ulempene:

  • Litt stor og tung å ha med på veien.
  • Ikke trådløs tilkobling
  • Passer ikke mot iPhone

Konklusjon

Logitech Zagg er utvilsomt den beste alt-i-ett løsningen i markedet. Du får god beskyttelse for iPad samtidig som du får et anvendelig tastatur med flere praktiske hurtigtaster. Det at du kan ha iPad på høykant er for meg «killer feature». De færreste veskene til iPad legger til rette for dette. Selv om tastaturet krever litt tilvenning er det et fullt anvendelig tastatur. Og det er definitivt enklere å skrive i høy hastighet enn på det virtuelle tastaturet.

Det beste tastaturet er imidlertid Apple wireless keyboard. Det er overlegent å skrive på, og det er svært fleksibelt mot hele Apple sortimentet. Ulempen er at det blir en ekstra dings å drasse på. Jeg sier som Ole Brumm: Ja takk begge deler. Jeg kommer til å beholde begge for min del. Noen ganger trenger jeg så lite som mulig å drasse på samtidig som jeg vet at jeg kommer til å skrive en del. Da er Logitech Zagg den beste løsningen. Andre ganger ønsker jeg det beste tastaturet selv om det krever ekstra plass. Da er det Apple wireless tastaturet som blir med. Du må finne ut hva som er viktigst for deg. Når det gjelder Apple iPad keyboard dock opplever jeg at det blir et nisjeprodukt. Skolene kan ha nytte av dette. Det er ikke så gunstig å ha med på veien som de to andre. Tilbehør «på veien» bør veie minst mulig og ta liten plass.

(Dersom du fikk noe ut av denne posten setter jeg stor pris på om du deler den med andre gjennom mail- twitter- eller facebook-knapp nedenfor).

, , , ,

About jangamre

Jeg er musikklærer og hobbysyklist. Driver Kreasjon.net Er interessert i personlig utvikling, samarbeid og deling.

Vis alle innlegg av jangamre

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

