Ebøker, aviser og magasiner på iPad i sommer

4. juli 2011

Tips

Sommertid er ferietid og hva passer vel bedre enn å fylle iPad med litt ebøker, aviser og magasiner? Jeg har tatt en kikk på hva som er å finne, og det er flere godbiter å få tak i. VG, Aftenposten og lokalaviser kjenner du fra før så jeg drar kjapt videre. RSS nyheter og magasin-app’en «Zinio» er kanskje ikke fullt så kjent? Hos Zinio finner du et bredt reportoar av både nasjonale og internasjonale magasiner til en hyggelig pris.

(Denne bloggposten er forøvrig skrevet på iOS 5 beta 2)

Jeg begynner med det som er litt enkelt. Zinio app finner du her. Med Zinio kan du kjøpe digitale versjoner av papirutgavene. Styrken til Zinio ligger i enkelheten og tilgjengeligheten, ettersom de har samlet mange av de store titlene på et sted.

Av RSS-magasiner har jeg tidligere omtalt Flipboard. Den har nettopp kommet ut i ny versjon med mer innhold. Mote, interiør, sport, natur, teknologi – det er masse å boltre seg i. Ikke koster det noe heller. Et annet populært RSS-magasin er Zite. De har en litt annen redaksjonell linje og de er utfyllende på tema sammenliknet med Flipboard.

Norske ebøker er desverre ikke det enkleste å få tak i. Mange fikk med seg kritikken omkring Bokskya i våres og kritikken er ikke ubegrunnet. Det er tungvint første gang du skal kjøpe en norsk ebok. Jeg måtte registrere meg på tre nettsteder og laste ned to nye app’er før jeg kunne bla i en eneste bok. Trøsten er at når det først er unnagjort er det enklere etterpå. Bokskya er heller ikke veldig brukervennlig som leseverktøy, så jeg bruker Adobes «Bluefire Reader». Jeg synes det er litt traust over ePub visningen av ebøker foreløpig. Selv har jeg brukt PDF leseren GoodReader en god del, og jeg savner derfor mer funksjonalitet og mulighet for mer interaktivitet med teksten. Så lenge det finnes en såpass god app som GoodReader forstår jeg ikke at forlagene holder pdf’ene sine tilbake. Kjære norske forlag: Jeg ønsker meg flere bøker i pdf format. Dere har jo alle bøkene liggende som pdf, – hvorfor ikke selge dem? Jeg er blandt dem som kommer til å kjøpe! Jeg lover å ikke klusse like mye i de skjønnlitterære bøkene som i fagstoff og læreverk. Please..

Bøker gis også ut som app’er. Jeg vil særlig anbefale denne:
Al Gores «Our choice«. Den er full av deilig multimedia-innhold.

Kom gjerne med flere forslag i kommentarfeltet nedenfor til glede for både meg og leserne.

, , , , ,

About jangamre

Jeg er musikklærer og hobbysyklist. Driver Kreasjon.net Er interessert i personlig utvikling, samarbeid og deling.

Vis alle innlegg av jangamre

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

