Evernote – arkivenes mor

28. juni 2011

Effektiv med iPad

Det heter at «Alle veier fører til Rom». Du skal vite at de fører til Evernote også, det føles ihvertfall sånn. Borte er stengsler og fengsler. Om du har PC/MAC, nettbrett eller smarttelefon; Til Evernote kan du sende utklipp, arkivere og indeksere alle digitale formater i notatbøker. Og du kan søke på kryss og tvers i informasjonen din. Du kan selvfølgelig også dele. Det er enkelt å bygge struktur og å finne tilbake. Være seg om du samler informasjon til kortsiktige prosjekter eller om du lar Evernote bli endestasjon for info du vil ta vare på i lang tid. Velkommen til arkivenes mor!

Evernote tjener penger på å skape avhengighet hos brukerne. De første skuddene er gratis. Etter en stund får du, som jeg, lyst til å sende audiomemo direkte fra smarttelefonen, gjøre mer fleksible søk, og unngå restriksjoner på filstørrelser og lagringsplass. Jeg har brukt Evernote i 2 mnd og er hekta. Nå er jeg på Premium og betaler ca 250,- i året. Dersom du tilhører en undervisningsinstitusjon får du det for halv pris.

Først litt om mitt bruk. Jeg er et prosjekt-menneske og er til enhver tid involvert i ulike prosjekter. For å holde oversikt samler jeg informasjon i notatbøker. Alt jeg sender i retning av mitt Evernote arkiv, kan jeg melde direkte inn i en notatbok, eller jeg kan la den ligge fersk og umerket i innboksen. Evernote kaller alt for «notes», uansett om det er et bilde, et word-dokument eller en mail. Disse «notatene» kan jeg så tagge og legge i notatbøker etter ønske. Til høyre ser du hvordan litt av mitt oppsett ser ut fra iPad. Det er vidunderlig at det jeg gjør til enhver tid er synkroniserbart, og at jeg får ut det samme fra skyen uansett hvilken duppeditt jeg har i hendene. Frisøk fungerer også utrolig godt, jeg bruker denne oftere og oftere nå som arkivet mitt vokser. Søkefunksjonen er svært rask og jeg kan lagre mine søk. For å redigere tagger og endre notatbok trykker jeg på blyant-ikonet som dukker opp nede til høyre i «notatview». I toppen av notatet kan jeg skifte tilhørighet og deretter tagger. Nesten som å sende mail til annen mottaker.

Webklipp på iPad fungerer bedre fra iCab Mobile enn Safari. Nedenfor ser du hvordan jeg klipper ut tekst fra en webside, evnt lagrer hele siden.

Noen bruksområder:

  • Samle notater og organiser prosjekter – Dette virker opplagt, men det er mange som skriver notater i ulike programmer og som sliter med å holde oversikt. Informasjon i ulike formater, på ulike media og ulike kilder, – samler du enkelt i Evernote.
  • Bli papirløs – bruke skanner, eller telefonens kamera, for å digitalisere dokumenter. Den unike email adressen hver bruker får er svært nyttig for å legge ting til din konto fra ulike steder.
  • Gjør PDF søk enda smartere – Hvis du vil at filene skal være søkbare fra «helikopternivå», bare putt de i Evernote og la tekstgjenkjenning gjøre jobben. (Søk i PDF-filer er en premium funksjon).
  • Deling – du kan gjøre dine notatbøker «public» og importere RSS feed i f.eks Google Reader. Du bruker «share» funksjon på ønsket notatbok og gjør den enten tilgjengelig for alle, eller kun inviterte. Eks her: http://www.evernote.com/pub/jangam/testdeltnotatbok A dele en notatbok får du foreløpig bare gjort fra PC/Mac så vidt jeg kan se. Alt annet kan du gjøre fra iPad. Når du først har delt en notatbok kan du legge inn ulike notater, nye og gamle, til den delte notatboken.

Jeg har sagt det tidligere. Idéer er viktig å ta vare på, det er litt som å skape musikk. Når det dukker opp en idé er det kritisk å spille den inn, dokumentere den, ellers blir den borte. De kreative øyeblikkene er der bare glimtvis og senere husker du kanskje ikke hvilken sammenheng du så. Du så noe. Ta vare på det. Evernote hjelper deg med noen biter av dette. Men det gjør seg ikke helt selv. Noe må du gjøre også, som å trykke «send» for å fly ideene dine inn i arkiv-himmelen.

(Dersom du fikk noe ut av denne posten setter jeg stor pris på om du deler den med andre gjennom mail-, twitter- eller facebook-knapp nedenfor).

, , , , ,

About jangamre

Jeg er musikklærer og hobbysyklist. Driver Kreasjon.net Er interessert i personlig utvikling, samarbeid og deling.

Vis alle innlegg av jangamre

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

5 kommentarer den “Evernote – arkivenes mor”

  1. Morten Oddvik Says:

    Dette er et svært godt produkt. Har brukt det over en toårsperiode og har som deg betalt for Premium. Det er det verdt. Håper å få en mer systematisert bruk av det i ny jobb som lærer på vgs fra høsten av. Lekser, prosjekter, artikler osv. Takk for god artikkel som inspirerer!

    Svar

  2. jangamre Says:

    Takk for tilbakemelding. Lykke til som lærer i VGS fra høsten av. Gøy om du gir lyd om erfaringer med Evernote i VGS lenger utpå høsten.

    Svar

  3. Svend Andreas Horgen Says:

    Takk for nyttig og visuell forklaring. Jeg har nettopp tatt i bruk Evernote (og skrevet om det her: http://blogg.itfag.hist.no/2011/06/20/hvorfor-evernote/). Nå etter å ha lest din bloggpost gikk det mer tydelig opp for meg hva en notatbok egentlig er. Det er jo det jeg før måtte sette inn i en perm for eksempel. Mmmmm. Med en gang ble dette meget smart og logisk, og ikke minst mulig å kaste/erstatte permene. Takk for god forklaring!

    Jeg aner også at det er enklere å administrere notatbøker, tagger etc fra Evernote-programmet på datamaskinen. Jeg ser en liten detalj du har: «A fersk i innboksen». Nå vet jeg ikke hva du bruker den til, men den får meg til å tenke at jeg bør lage meg en «innboks» som jeg setter som standard på iPhone/iPad (og evt. datamaskinen), slik at når jeg lagrer nye ting jeg ikke vet hvor jeg skal plassere enda, kommer de i innboksen. Så kan jeg katalogisere i ro og mak senere.

    En utfordring jeg ser for meg, er samspillet mellom Evernote og DropBox (vanlige filer). Bør en importere filer inn i Evernote, eller kun ting en selv produserer og henter fra web? Hmmm… Kanskje Evernote blir litt som en «research arena» mens de endelige, ferdige produktene en lager må være som PDF e.l. og lagret via DropBox? Har du tanker/erfaringer om hvor skillet Evernote vs vanlige filer går?

    Svar

  4. jangamre Says:

    Jeg har 2 hovedområder for mitt bruk.

    1. «Prosjekt og research». Her blir også ferdige ting oppbevart.
    2. Arkiv for webartikler, pdf og mail som jeg opplever har varig verdi. Jeg ser for meg å samle dette i et par mapper som blir ganske omfattende. Søkefunksjon gir et slikt arkiv høy verdi i årene framover.

    Det viktigste for meg nå er «prosjekt og research», de kortsiktige perpektivene med kortsiktige tidsfrister. Men jeg prøver også være bevisst de langsiktige prioriteringene.

    Det eneste jeg må ha PC eller Mac til (for mitt bruk) er hvis jeg skal dele en notatbok. Opprette og redigere tagger og notatbøker går fint fra IOS. Også å melde notater inn i annen notatbok. iPhone er veldig fin til å dytte ferske notater i innboksen over i aktuell notatbok, med aktuelle tagger.

    Jeg er spent på å teste ut ocr søk fra bilder, visittkort og kvitteringer. Jeg har ikke testet dette enda, med ser at bl.a. Guttorm Hveem gjør dette. Veien til å bli mer papirløs synes kortere.

    Når det gjelder Dropbox vs Evernote har jeg ingen sterke meninger. Jeg har privat skyløsning mot SNORRE data sine servere og har ganske mye office dokumenter liggende der. Jeg bruker Evernote når jeg har behov for å strukturere informasjon i sterkere grad, typisk når jeg skal løse/gjøre et prosjekt. Ringperm-analogien ovenfor er en god analogi for meg også. Også er det det personlige elementet. Det er noe personlig utvikling jeg holder på med som ikke er jobb-relatert. Her bruker jeg Evernote over en lav Sko.

    Svar

Trackbacks/Pingbacks

  1. Smarte Bokmerker | Jobb lettere - 9. september 2012

    […] Evernote – arkivenes mor […]

Legg igjen en kommentar

