Instapaper – Bokmerking med fornøyelse

10. mai 2011

Effektiv med iPad

Noen ganger dukker det opp programvare som løser mine behov slik at det oppstår et avhengighetsforhold. Jeg innrømmer det, jeg er blitt avhengig. Jeg elsker Instapaper på iPad, måten Marco Arment og hans team har lagt tilrette for online og offline leseropplevelser. For ikke lenge siden kom versjon 3.03 og herligheten ble enda litt herligere. Vadingen i informasjonselva har blitt langt mer behagelig nå som URL-godbitene loses inn i «Read later» reportoaret. Der, innenfor innhengningen, er det lett å ta vare på godbitene, nyte leseopplevelser, lagre og dele videre.

Hva består dagens Instapaper versjon av?

Først og fremst tekst-optimalisert visning. Som på Instapapers tekst-alternativ på web, gir APP’en optimalisert tekstversjon av hver side, med ideell formatering for maksimal lesbarhet på iPhone, iPod touch, og iPad. Du trenger ikke å zoome inn for å lese teksten. Og du slipper scrolle-uhell når du leser en lang kolonne. Nå kan du også bla gjennom favorittartiklene til dine venner. Pluss mange flere funksjoner, inkludert:

  • Justerbare fonter og tekststørrelser
  • «Dark mode» for nattlesing
  • Innebygd engelsk ordbok
  • Synkroniserer din posisjon i hver artikkel (huskes videre mellom iPhones og iPads)
  • mapper for organisering av artikler
  • Rull av hele sider (paginering)
  • Rull ved å vippe (tilt rulle)
  • Lås rotasjon
  • Last opp til 500 artikler om gangen

Folkene bak Instapaper har gjort programmet altetende i fht «inn» og «ut». Der hvor det ikke er en knapp for å save direkte til Instapaper kan du bruke din unike Instapaper mailadresse. Nesten like enkelt som å trykke på «knappen». Du får alltids URL’en inn til Headquarter. Her er en oversikt over min bruk. «Jans nylig leste» på høyre side av denne bloggen er fra en av mine Instapaper mapper. Jeg skal ikke ta for meg alle detaljer for mine ulike typer arbeidsflyt. Men jeg vil trekke fram en sak på slutten. Evernote er uvurderlig i fht videre strukturering av innhold. Jeg bruker Evernote til prosjekter og research. Jeg har hatt svært god nytte av Evernotenår jeg har jobbet med artiklene på denne bloggen.

(Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).

, , , ,

About jangamre

Jeg er musikklærer og hobbysyklist. Driver Kreasjon.net Er interessert i personlig utvikling, samarbeid og deling.

Vis alle innlegg av jangamre

Abonner

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Skrive på iPad « iPad i skolen - 25. mai 2011

    […] Som du ser gjør jeg en del av mine møtenotater med “notater” som følger med ut av boksen. Den gjør det den skal og bare virker. Når jeg skal lage dokumenter og å oppdatere blogg bruker jeg Pages og WordPress APP. Du kan lese en stortest av notat APP’er på bloggen til RIKT. For å strukturere informasjon, slik som for noen av artiklene jeg har skrevet her, har jeg god hjelp i Evernote i kombinasjon med mitt stadig voksende URL-reservoar i Instapaper. Jeg har skrevet om Instapaper her. […]

Legg igjen en kommentar

